Nagły ból w okolicy krzyżowo-lędźwiowej Lumbago

08 sierpień 2020

Nagły ból w okolicy krzyżowo-lędźwiowej, schodzący na pośladki i przednie partie ud, który blokuje pacjenta w jednej charakterystycznej pozycji zgięcia – tzw. kręgosłup czarownicy. Powstaje zazwyczaj przy nieodpowiednim ruchu – połączenie dźwignięcia z rotacją choć nie jest to regułą. Uniemożliwia całkowicie lokomocje i wykonywanie czynności dnia codziennego – nawet ubranie się może stanowić problem. To właśnie lumbago – nazywany również postrzałem.

Przyczyny mogą być różne od ucisku krążka międzykręgowego na korzeń nerwowy, poprzez zaryglowanie w stawach kręgosłupa, nieodpowiednie ustawienie kości krzyżowej czy też wzmożonym napięciu mięśniowym. Winę za to ponosi stres, nieodpowiednia pozycja w pracy, zła dieta oraz brak ruchu – ogólnie zły tryb życia.

Coraz częściej dolegliwość jest spotykana u młodych ludzi.

Leczenie polega na przyjmowaniu wygodnych pozycji ułożeniowych – pozycja krzesełkowa (na plecach z kolanami zgiętymi i ułożonymi wyżej) pozwalających na odpoczynek mięśniom przykręgosłupowym. Przyjmowaniu farmakologii w postaci niesteroidowych leków przeciw zapalnych oraz rozkurczowych np. w postaci zastrzyków lub tabletek.

Terapii manualnej mającej za zadanie odbarczenie, rozluźnienie i skorygowanie kręgosłupa. Terapia tkanki miękkiej usunie ból i napięcie zaś mobilizacje i manipulacje stawowe pozwolą na odryglowanie i usunięcie przyczyny dolegliwości – bloku stawowego.

Dużą skuteczność odnotowuje się również przy użyciu elektro-akupunktury czy metod wisceralnych i narzędziowych. Fizykoterapia, stanowi uzupełnienie metod leczenia poprzez zwiększenie bio-regeneracji organizmu, zwalczenia bólu i stanu zapalnego. Szczególnie przydatna jest krioterapia, laseroterapia, elektroterapia oraz magnetoterapia.

Ból może powstać nagle, jak zostało już nadmienione, dotyczy coraz młodszych ludzi, jest to związane z coraz szybszym trybem życia. Dlatego tak ważna jest profilaktyka i nie doprowadzanie do momentu w którym ból nie pozwala nam egzystować. Należy pamiętać, że im szybsza reakcja nasza na dolegliwości bólowe tym prędzej możemy się spodziewać efektów terapii. Pamiętać również trzeba o codziennej aktywności w szczególności ćwiczeniach stabilizacyjnych kręgosłupa np. na piłce czy bosu.

Im większa nasza świadomość tym większa szansa na życie bez bólu.