Ból pięty. Jak leczyć ostrogę piętową?

01 maj 2020

Ostroga piętowa to schorzenie w znacznym stopniu utrudniając poruszanie się, a co za tym idzie czynności dnia codziennego. Objawia się ostrym bólem w obrębie strony podeszwowej i bocznej pięty. Ból – stały lub pulsujący - nasila się przy obciążaniu i wysiłku fizycznym, często towarzyszy rano. Przypadłość najczęściej dotyczy ludzi w wieku powyżej 40 lat choć zdarza się u młodszych pacjentów. Tendencje do ostrogi piętowej w szczególności przejawiają u osób z nadwagą, ale także wykonywające prace stojące. Pacjenci uprawiający treningi w nieodpowiedni sposób, posiadający źle dobrane obuwie, są narażeni na powikłania.

Czym więc jest ostroga piętowa?

Jest to narośl kostna w obrębie pięty. Kość posiada właściwość przyrostu na gęstość pod wpływem obciążenia. Powoduje to w ciele człowieka tworzenie – w szczególności na brzegach stawów – osteofitów. Uciskają one na tkankę miękką powodując stan zapalny i ból. Dolegliwości zaczynają się od niepozornych objawów, z czasem przybierają na sile i powodują znaczne trudności w poruszaniu.

Diagnostyka opiera się na badaniu palpacyjnym stopy, wywiadzie oraz zdjęciu RTG stopy.

Leczenie można podzielić na inwazyjne i zachowawcze. Metodą inwazyjną jest operacja. Chirurg usuwa nadmiar tkanki kostnej z krawędzi pięty. Zabieg niesie ze sobą wiele komplikacji. Ze względu na umiejscowienie rany pooperacyjnej, proces powrotu do sprawności może być długi i bolesny. Dodatkowo pojawić się mogą zaburzenia sklepienia podłużnego stopy. Chory i tak musi przejść długą i bolesną rehabilitacje.

Metodą zachowawczą jest zastosowanie metod fizykalnych, w szczególności ultradźwięków, krioterapii oraz pola magnetycznego. Powoduje to częściowe usunięcie problemu, mianowicie zniwelowanie stanu zapalnego – uśmierzenie bólu. Nie powoduje jednak zmniejszenia się samej ostrogi.

Do metod zachowawczych zaliczamy również użycie fali uderzeniowej. Zabieg ten poprzez fale mechaniczną jest w stanie w nieznacznym stopniu skruszyć ostrogę. W zależności od stadium choroby (zaawansowania zmian) metoda skuteczna, usuwająca przyczynę schorzenia, a nie objawy jak w przypadku fizykoterapii. Nie możliwa jednak do zastosowania w przy osteoporozie czy słabej krzepliwości krwi.

W leczeniu schorzenia pomocne jest wykorzystanie również metod manualnych tkanki miękkiej, zarówno po operacji, jak i przy zastosowaniu metod zachowawczych. Na pięcie znajdują swoje przyczepy mięśnie grupy tylnej goleni i rozcięgna podeszwowego. Ze względu na zaburzenie wzorca ruchomego chodu potrzebne jest zadbanie również o te grupy mięśniowe.

W zależności od przypadku, doświadczony fizjoterapeuta potrafi dobrać skuteczną i bezpieczną metodę leczenia.

Fizjoterapeuta Tomasz Pawełek